
Call Waves Solutions Finland Oy ottanut kesällä käyttöön ensimmäisten suomalaisyritysten joukossa asiakaspalvelujärjestelmään integroidun WhatsApp-asiakaspalvelukanavan nykyisten kanaviensa rinnalle.
Kyseessä ei ole mikään pikkujuttu. WhatsAppilla on Suomessa jo 3,2 miljoonaa käyttäjää, ja käyttö on yhä kasvussa. Asiakaspalvelu hoituu pian näppärästi myös WhatsApp-viesteillä.
Call Wavesin WhatsApp-pilotin ensimmäisessä vaiheessa liikkuvat kirjoitetut WhatsApp-viestit. Palvelu täydentyy syksyllä kuvilla ja videoilla. Asiakaspalvelua nopeuttavia perustietoja asiakaspalvelijalle tai suoraan asiakkaalle poimiva robotti aloittanee työnsä vuodenvaihteessa.
”Olen innostunut siitä, että olemme etujoukoissa ottamassa tätä käyttöön. Uutuus tuo asiakaspalvelun sinne, missä ihmisillä on kännykkä eli käytännössä jokaisen taskuun. Testaamme pilottia kesän ajan ensimmäisen asiakkaan, valtakunnallisen rengasalalla toimivan yrityksen kanssa, kanssa ”, kertoo Call Wavesin vanhempi konsultti Taisto Vartiainen.
Vartiainen on varma, että nopea ja helppo WhatsApp haastaa nopeasti perinteiset puhelut ja chat-palvelut.
”WhatsAppin etu on, ettei asiakkaan tarvitse enää mennä erikseen chattiin yrityksen kotisivuille, saati soittaa puhelimella. Uskon, että erityisesti nuoret, jotka ovat tottuneet viestimään WhatsAppilla arvostavat tätä”, hän sanoo.
WhatsApp-palvelun käyttöönotto tuli mahdolliseksi, kun WhatsApp lanseerasi äskettäin operaattoreille yrityssovelluksen, mikä toimii chatin tapaan asiakaspalvelijoiden omilla tietokoneilla. Se tarkoittaa, etteivät asiakaspalvelijat tarvitse WhatsApp-viestittelyyn erillisiä kännyköitä. Asioiden hoitaminen on yhtä tehokasta WhatsAppissa kuin chat-palveluissa. Call Wavesin asiakaspalvelijat pystyvät chattien tapaan hallinnoimaan samaan aikaan useampaa WhatsApp-keskustelua.
WhatsApp parantaa ja nopeuttaa merkittävästi rengasalan pilottiasiakkaan palvelua kiireisinä sesonkiaikoina, jolloin puheluita voi tulla kymmeniä tuhansia. Pian ihmisten ei tarvitse enää roikkua linjoilla ja yrittää varata aikaa renkaanvaihtoon. Se hoituu kätevästi WhatsApp-viestillä.
”WhatsAppista on tulossa verraton apuväline monille aloille. Ihmiset voisivat ilmoittaa vaikka sähkölinjalle kaatuneesta puusta suoraan sähköyhtiöin vikapalvelun WhatsApp-numeroon ja laittaa viestiin kuvan paikkatietoineen. Näin vian paikallistaminen on nopeaa ja varmaa”, sanoo Call Wavesin teknologiajohtaja, varatoimitusjohtaja Esa Tuovinen.
Myös hän uskoo, että asiakkaalle ilmainen WhatsApp-asiakaspalvelu vähentää merkittävästi puhelinsoittoja ja chat-viestejä.
”Puhelin-, chat- ja sähköpostiyhteydenotot toimivat jatkossa täysin entiseen tapaan. Puhelu on edelleen erittäin varteenotettava tapa hoitaa asioita ja ainoa kanava, missä asiakkaan äänenpainot välittyvät aidosti”, Tuovinen muistuttaa.
Linkki: Yhteistyökumppani Visma AI Works Oy:n tiedote: