Kirjoitimme blogiimme viime vuoden alussa tekstin asiakaspalvelun trendeistä menneelle vuodelle. Monet noista trendeistä jylläävät edelleen voimakkaasti ja voit halutessasi lukea niistä enemmän tästä. Tänä vuonna päätämme kuitenkin keskittyä yhteen trendiin, joka on ylitse muiden: Tekoälyyn osana asiakaspalvelun ratkaisuja ja prosesseja. Tuskin yllätyit lukiessasi, että tekoäly on merkittävin trendi tänä vuonna. Toivoisimme kuitenkin, että tämän blogitekstin luettuasi, et enää ainoastaan lukisi tekoälystä, vaan alkaisit hyödyntää sitä – esimerkiksi osana asiakaspalveluasi.

Tekoäly osana asiakaspalvelua

Saatat huomata pohtivasi, miksi tekoälyä kannattaa hyödyntää asiakaspalvelussa. ”Ei kai kukaan halua robotin kanssa jutella?” Itseasiassa, tekoälyn kehittymisen myötä, ei tekoälyn kanssa juttelu ole enää yhtään hullumpaa. Lisäksi tekoälyavusteinen asiakaspalvelu ei tarkoita pelkästään chat-botteja vaan tarjolla on myös asiakaspalvelijoiden työtä ja asiakaspalveluprosesseja merkittävästi helpottavia ja nopeuttavia tekoälypohjaisia työkaluja.

Me Call Wavesilla olemme jo pitkään nähneet ja tienneet digitaalisuuden ja tekoälyn olevan erittäin tärkeä harppaus kehitykseen ja tehokkuuteen myös asiakaspalvelun saralla. Näin ollen perustimme vuonna 2022 tytäryhtiön, Ubit Oy:n, jonka toiminta keskittyy tehostamaan asiakaspalvelua digitalisaation keinoin. Palveluvalikoima sisältää joka paikan IT-ratkaisuja, erityisesti CX-mittauksien toteutusta, Business Intelligence -ratkaisuja ja tekoälyanalyysejä. Lisäksi Ubit Oy erikoistuu automaatio- ja tekoälyratkaisuihin etenkin asiakaspalvelun näkökulmasta.

Seuraavaksi tutustumme lyhyesti tarjoamiimme tekoälyratkaisuihin, joiden avulla yritykset voivat hypätä vuoden 2025 trendikelkkaan mukaan.

Ubit AI Support – tuoteperhe

Ubit AI Support on kolmen tekoälytuotteen kokoelma, joka on suunniteltu toimimaan yrityksen tekoälyasiakaspalvelijana, sekä tukiälynä. Tuotteiden avulla asiakaspalvelusi tulevaisuus avautuu lisääntyneenä asiakastyytyväisyytenä, entistä parempana asiakaskokemuksena, sekä lisääntyneenä tehokkuutena ja tuottavuutena. Ubit AI Support tuoteperheen tuotteita ovat ChatAI, OmaAI ja PuheAI. 

ChatAI – automatisoitu chat-asiakaspalvelu

ChatAI on Chatbot, jota voit hyödyntää muun muassa yrityksesi verkkosivustolla. Se tarjoaa nopeita, tarkkoja ja henkilökohtaisia vastauksia asiakkaillesi, joiden avulla asiakkaidesi tyytyväisyys kasvaa. ChatAI:n tarjoamat vastaukset ovat henkilökohtaisia ja ihmismäisiä, jonka ansiosta asiakkaat tuntevat tulevansa kuulluiksi ja ymmärretyiksi. 

OmaAI – yrityksen sisäinen tukiäly

OmaAI on tiimin sisäiseksi tueksi tarkoitettu tekoälytuote. Tämä tukiäly tarjoaa mahdollisuuden tehokkaaseen tiedonhakuun tekstipohjaisen datan pohjalta. OmaAI tarjoaa täysin uudenlaisen ja automatisoidun mahdollisuuden yrityksen sisäiseen tiedonhakuun verkkopohjaisella käyttöliittymällä, joka nopeuttaa asiakaspalvelun toimintaa, sekä vähentää siihen kuluvia resursseja.

PuheAI – automatisoitu puhelinasiakaspalvelu

PuheAI on puhebotti, joka ei toistaiseksi ole kaupallisessa käytössä, mutta lanseerataan kuluvan vuoden aikana. Ole siis tarkkana!

Ubit AI Insights – tekoälyanalyysit tekstille ja puheelle

Ubit AI Insights on teksti- ja puhepohjaisen datan käsittelyyn erikoistunut työkalu. Työkalun avulla helpotetaan kaiken merkityksellisen tiedon käsittelyä ja analysointia, sillä asiakaspalvelussa kaikki asiakaslähtöinen data on tärkeää ymmärtää juuria myöten. Esimerkkejä analysoitavasta datasta ovat muun muassa palautelomakkeen vapaamuotoiseen kenttään tulleet vastaukset tai chat keskusteludata. Ilman automaatiota, tällaisen datan läpikäyminen voi viedä satoja työtunteja, kun taas tekoälyn avulla voit paneutua vain merkityksellisiin asioihin ja löytää syitä mahdollisiin solmukohtiin huomattavasti lyhyemmässä ajassa.

Tiedämme, että tekoäly herättää monenlaisia tunteita. Tekoäly nähdään mielenkiintoisena mahdollisuutena tai jopa edellytyksenä menestykselle, sekä ”aallonharjalla” ratsastamiselle yritysmaailmassa. Se voi herättää myös epävarmuuden tunteita, sillä tekoäly on monella toimialalla vielä tuntematon työkalu. Muun muassa tietoturvaan ja eettisyyteen liittyvät kysymykset aiheuttavat usein huolta. Meidän tarjoamissamme tekoälyratkaisuissa näistä asioista on pidetty huolta ja pidämme huolen, että sinäkin ymmärrät teknologioiden toimintaperiaatteet perusteellisesti palvelua hankkiessasi.

Kaikesta huolimatta, tekoäly vaikuttaa tällä hetkellä raivaavan tietään yhä useamman yrityksen jokapäiväiseen työskentelyyn. Näin ollen koemme, että se on ehdottomasti yksi keskeisimpiä trendejä niin asiakaspalvelussa, kuin varmasti monilla muillakin toimialoilla. Meillä tulevaisuus on nyt ja tiedämme, että tekoälyn avulla asiakaspalvelun voi nostaa täysin uudelle tasolle. Kiinnostuitko tekoälyratkaisuistamme? Tutustu tarkemmin Ubit Oy:hyn täällä.


Julkaistu kategoriassa: Erinomaisia asiakaskokemuksia,Keinoälyn aikakausi